Eten&drinken Recepten

Gebakken havermout: ideaal ontbijt voor drukke mama’s

gebakken havermout recept

Als mama heb je in de ochtend niet alle tijd om uitgebreid te gaan ontbijten. Vanaf het moment dat de wekker gaat – oftewel wanneer de jongste wakker is – gaat alles in een rap tempo. Aankleden, ontbijten, gymtas inpakken, haren kammen en zorgen dat we op tijd (en netjes) op school aankomen. Ideaal is dan dit lekkere ontbijtje: gebakken havermout! 

Het voordeel van havermout is dat het goed vult waardoor je er de hele ochtend weer tegen aan kan. Je zult als mama misschien nog wat koppen koffie nodig hebben maar dat terzijde. Het andere voordeel is dat dit ontbijtje de avond van te voren voorbereid kan worden en dat je ’s ochtends alleen maar de oven hoeft aan te zetten. En terwijl jij iedereen aankleed en de boterhammen voor school smeert, staat daarna een heerlijk ontbijtje op tafel.

Wat heb je nodig voor 1 persoon

  • 50 gram havermout
  • ongeveer 75 ml sojamelk, amandelmelk of gewone melk
  • 1 geprakte banaan
  • 1 klein ei, het liefst een halve
  • 1 tl honing
  • snufje kaneel
  • voeg toe wat je lekker vind of wat nog in de koelkast staat. Denk bijvoorbeeld aan blauwe bessen, frambozen, noten, appel en rozijnen, chocolade of pindakaas.

Stappenplan

Meng in een kom de havermout met honing en kaneel. Voeg de geprakte banaan, melk en het ei toe en meng goed door elkaar. Voeg nu toe wat je zelf lekker vindt, bijvoorbeeld een handjevol blauwe bessen of mijn favoriet: stukjes appel met rozijnen. Meng dit door het havermoutmengsel en zet het in een klein ovenschaaltje 30 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden. Smakelijk!

Tip: maak in het weekend een grote portie voor het hele gezin! Ook lekker als dessert!

Dit vind je misschien ook leuk

0 reacties

Laat een reactie achter